NIE KRADNIJ !!!
Bielskie Syreny.pl
NIE KRADNIJ !!!

Star 20 W14 N23 z 1953r.






Star 20 W14 N23 z 1953r.

Pierwszym kartonowym eksponatem uzupełniającym braki w prawdziwej kolekcji mojego jak na razie wirtualnego muzeum jest STAR 20 . Samochód wykonany jest w wersji użytkowej W14 (wywrotka) z uproszczoną, a co za tym idzie tańszą w produkcji kabiną N23 z 1953 roku .

Model posiada ruchome elementy takie jak:
- skrętne i obracające się koła jezdne;
- opuszczające się kierunkowskazy ramieniowe;
- wycieraczki szyb;
- okna;
- drzwi dodatkowo zamykane na klamkę;
- kiper z tylną burtą;
- otwierana gondola z kołem zapasowym;
oraz kłódka skrzyni na akumulatory.


Serdecznie zapraszam do galerii :)
























Model od kiedy został ukończony (marzec 2012 roku) bierze udział w konkursach modeli kartonowych, gdzie uzyskuje przychylną opinię komisji sędziowskich, uplasowując się na wysokich miejscach.

NIE KRADNIJ !!!
Zdobyte medale.
NIE KRADNIJ !!!


NIE KRADNIJ !!!
Dyplomy.

Poniżej prezentuję relację z prac nad tym modelem.
Krok po kroku widać jak postępowały prace "warsztatowe".



NIE KRADNIJ !!!

Model wykonany jest w skali 1:25 i pochodzi z wycinanki firmy "Modelik".
Do jego jak najwierniejszej budowy posłużyły również:
- Katalog części zamiennych Star W14 wydany w 1955 roku;
- Obsługa samochodu Star 20 wydana w 1953 roku.

NIE KRADNIJ !!! NIE KRADNIJ !!!

O historii tego samochodu poczytacie TUTAJ.

Prace nad samochodem trwały od 28 czerwca do 15 sierpnia 2011r.- powstała wtedy rama oraz koła.
Następnie 16 stycznia do 26 kwietnia 2012r. - powstała skrzynia ładunkowa, konsola koła zapasowego, silnik i kabina.

Poniżej przedstawiam dokumentację fotograficzną z budowy modelu.

Prace nad modelem rozpocząłem w deszczowe dni Lipca i Sierpnia 2011r. Wtedy powstała rama
z zawieszeniem i koła, na których się zraziłem i model powędrował do szafy. Felgi okazały się za małe w stosunku do opon i trzeba było nadstawiać kolorem brakujące odległości. Wszystkie koła krencą się, a przednia oś jest skręcana (posiada ruchome zwrotnice).


Tylne zawieszenie.



Opony 5,00x20"

Tutaj jeszcze bez felg.

W raz z nadejściem nowego roku postanowiłem spróbować jeszcze raz. Kiedy za oknem świat ogarnięty był przez mroźną zimę, a panujące temperatury uniemożliwiały jakie kolwiek prace garażowe, ja w ciepłym mieszkanku mogłem dać ponieść się marzeniom w trochę innej skali :)
Tym razem zabrałem się za kiper oraz konsolę koła zapasowego. Te elementy okazały się bardzo dobrze opracowane, a części wzajemnie do siebie pasowały, więc prace szybko szły do przodu,
a i przyjemność z klejenia była olbrzymia. Po prawie 8 latach przerwy zesztywniałe palce powoli odzyskiwały odpowiednią giętkość :)

W między czasie trwały poszukiwania literatury do tego samochodu ponieważ standardowe opracowanie nie zadawalało mnie. Chciałem aby eksponat muzealny posiadał jak najwierniej odwzorowany silnik z całym swoim osprzętem, oraz wyposażenie kabiny kierowcy zgodne
z rocznikiem według, którego miał powstać. Kabina otrzymała podstawowe wskaźniki, czyli prędkościomierz, amperomierz, ciśnienie oleju. Poziom paliwa zaplanowany był na jesień 1953r. Więc model go nie posiada. Do wyłączników można zaliczyć: stacyjkę, przełącznik kierunko- wskazów, włącznik oświetlenia zewnętrznego, włącznik oświetlenia kabiny, przycisk rozrusznika oraz gniazdko jednobolcowe. Kierownica jak i przełączniki wykonano w beżowym kolorze.
W takim odcieniu produkowano je do 1964 roku, kiedy to w całym naszym przemyśle samochodowym zaczęto stosować "atramentowe" kolory.


Końcem lutego ukończyłem
prace nad skrzynią ładunkową.


















Konsola koła zapasowego.










Szkielet kabiny.


Przypasowywane poszycie.

Przednia i tylna ściana oklejone.

Teraz kolej na lewy bok.








Widoczny tunel osłaniający chłodnicę.




Tak jak powinno być
- beżowa kierownica.




Przybyły fotele...



...i reflektory symetryczne.


Jak pamiętamy stosowane
do 1963 roku.



Pedały i nożny przełącznik zmiany świateł.

Kierunkowskazy ramieniowe.



Deska rozdzielcza z zegarami
wyposażona dokładnie według 1953roku.


"Wietrzniki" - namiastka klimatyzacji.












Rysunek poglądowy kabiny.

Okna, wietrzniki, ograniczniki drzwi, klamki.

Na podstawie tych kilku rysunków powstał silnik.




Mając do dyspozycji dwie książki dotyczące "anatomii" Stara oraz dokumentację foto- graficzną zająłem się opracowaniem miniaturowego silnika.
Model otrzymał takie elementy jak: rozrusznik, prądnica, filtry powietrza i oleju, pompę paliwową, wentylator chłodnicy, świece zapłonowe, aparat zapłonowy, przewody wysokie- go napięcia ze zgodną do oryginału kolejnością zapłonu (1-5-3-6-2-4).
Chłodnica otrzymała roletę przydatną podczas uruchamiania zimnego silnika, która montowana była w samochodach Star 20 od 1953 roku.





Podstawowa bryła mojego silnika.




Instalacja elektryczna.



Fotel z regulacją.

Podstawowe wskaźniki samochodu.


Zestaw narzędzi będących na wyposażeniu.


Stacyjka, wyłącznik wyciągany szt.2,
przełącznik kierunkowskazów.

Oryginalny mechanizm wyładowczy.

Kształt i wyposażenie drzwi.

Tylna lampa oświetlenia pojazdu.


Wnętrze kierunkowskazu ramieniowego.






























Copyright 2010-2012 - Rajsky
Wszystkie artykuły i fotografie są własnością strony www.bielskiesyreny.pl
Kopiowanie i rozpowszechnianie jest zabronione.