NIE KRADNIJ !!!
Bielskie Syreny.pl
NIE KRADNIJ !!!

Tym żył świat
- Star 21.







Przedstawiony poniżej artykuł ukazał się w Motorze z 1957 roku.

Star 21

NIE KRADNIJ !!!
Nowe Stary na parkingu fabrycznym.

Fabtyka Samochodów Ciężarowych w Starachowicach rozpoczęła produkcję samochodu Star 21. Pierwsza seria tych wozów została już wyprodukowana
i w lutym br. została przekazana do eksploatacji. Produkcja tych samochodów
będzie stopniowo wzrastać tak, by całkowicie zastąpić dotychczas produkowany model Star 20.

Należy jednak wyraźnie stwierdzić, że Star 21 jest modelem przejściowym
w rozwoju między Star 20 a Star 25.
Główna zmiana, która została wprowadzona to nowa skrzynia biegów, wyposażona w pięć przekładni do jazdy w przód i jedną wstecz. Piąty bieg jest nadbiegiem.

I bieg - 6,15:1,
II bieg - 3,18:1,
III bieg - 2,38:1,
IV bieg - 1:1,
V bieg - 0,73:1,
tylny bieg - 5,77:1.

Równocześnie ze zmianą skrzyni biegów zmieniono przełożenie przekładni głównej tylnego mostu z 6,13 na 7,17:1. Wprowadzone zmiany mają na celu przystosowanie samochodu do holowania przyczepy o ładowności 3000 kg, przy równoczesnym zapewnieniu dobrych warunków ruchowych i ekonomicznych samochodu pracują- cego bez przyczepy. Wielkość poszczególnych przełożeń i ich układ pozwalają na lepsze wykorzystanie mocy silnika, oczywiście przy umiejętnym doborze przekładni. Układ położeń dźwigni zmiany biegów na poszczególnych przekładniach jest odmienny niż w Star 20. Inny jest też sposób wykorzystania silnika i przekładni
w czasie jazdy. Np. przy pokonywaniu dłuższego wzniesienia samochodem obciążo- nym należy włączyć IV bieg już przy szybkości 45 - 40 km/godz.

NIE KRADNIJ !!!
Nowa pięciobiegowa skrzynia przekładniowa
dla Star 21, ulepszonej wersji Star 20.

Poza skrzynią biegów wprowadzono nową deskę rozdzielczą, a wraz z nią nowy szybkościomierz wraz z napędem. Posiada on inną przekładnię i zastosowanie go
w starym modelu wymaga wymiany kół napędu w czterobiegowej skrzyni przekład- niowej. Kształt nowej deski rozdzielczej i rozmieszczenie poszczególnych zegarów poprawia widoczność przyrządów kontrolnych, jak również oświetlenie ich w nocy. Samochód Star 21 otrzyma również wskaźnik temperatury wody i wskaźnik poziomu paliwa. Obydwa te wskaźniki zostaną wprowadzone nieco później ze względu na czasowy brak dostaw.

NIE KRADNIJ !!!

Wprowadzono też kilka mniejszych zmian w podwoziu takich jak inne umiejsco- wienie wylotu rury wydechowej, dla uniknięcia zatrucia przewożonych ludzi, wprowadzenie wkładek wymiennych do ślizgaczy resorów, hamulec ręczny nowej konstrukcji itp.

NIE KRADNIJ !!!
Deska rozdzielcza w ulepszonym samochodzie ma też inny kształt.
W najbliższym czasie znajdzie się na niej potrzebny bardzo wskaźnik
poziomu paliwa i temperatury wody.

Silnik Stara 21 to znany model S42 . Wprowadzono w nim jednak zasadnicze zmiany jak: hartowany na powierzchni czopów wał korbowy, górne pierścienie uszczelniające chromowane, inny gaźnik itp.

NIE KRADNIJ !!!

Naturalnie wszystkie pochodne nodele Stara produkowane przez FSC też ulegną zmianie. Stopniowo wywrotka W14 zostanie zastąpiona W21 , ciągnik siodłowy C60 modelem C21 . Samochody pożarnicze P21 otrzymają nowe wydłużone podwozie. Na bazie zespołów napędowych Star 21 oparty jest również zespół napędowy nowego autobusu wręgowego .

NIE KRADNIJ !!!

W toku prowadzonych badań Star 21 , stwierdzono słuszność wprowadzonych zmian konstrukcyjnych i pewną przewagę nowego modelu nad Star 20. Naturalnie pełny obraz zalet i wad tego samochodu wykaże dopiero eksploatacja.

inż. Ryszard Pałacha





Copyright 2010-2012 - Rajsky
Wszystkie artykuły i fotografie są własnością strony www.bielskiesyreny.pl
Kopiowanie i rozpowszechnianie jest zabronione.