NIE KRADNIJ !!!
Bielskie Syreny.pl
NIE KRADNIJ !!!

Tym żył świat
- Poznajemy samochody.







Przedstawiony poniżej artykuł ukazał się w Młodym Techniku z 1972 roku.

Poznajemy samochody

- Syrena 105 -

NIE KRADNIJ !!!

Od września 1972 roku Syrena 105 produkowana jest w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. Przy opisie tego pojazdu zamieszczamy jeszcze znak firmowy FSO, a to dlatego, że modernizację Syreny przeprowadzono w FSO, tam rozpoczęto (w dn. 26 czerwca 1972 roku) jej wytwarzanie, no i my zapoznaliśmy się z warszawskim egzemplarzem.

Obecnie produkowana Syrena 105 jest już szóstym modelem naszego popularnego samochodu od chwili uruchomienia jego produkcji w 1956 roku. Najistotniejszą modernizacją Syreny było wprowadzenie w 1966 roku do produkcji modelu 104
z 3-cylindrowym silnikiem i synchronizowaną skrzynią biegów, co zapewniło pojazdowi wyższe własności trakcyjne.

Tegoroczna modernizacja Syreny dotyczy przede wszystkim nadwozia. Nareszcie, po 16 latach produkcji tego pojazdu, zmieniono na prawidłowy, bezpieczny kierunek otwierania drzwi, zawieszając je na przedniej krawędzi (otwieranie do przodu). Drzwi otwierają się pod dużym kątem - 90 o. Wprowadzono zunifikowany
z Polskim Fiatem osprzęt drzwi - fiatowskie klamki zewnętrzne i wewnętrzne, fiatowskie podnośniki szyb, uchwyty do zamykania drzwi oraz kompletne fiatowskie zamki i drzwi. Poprzednie modele Syren miały tylko prawe drzwi zamykane na kluczyk, co utrudniało dostanie się na miejsce kierowcy. Obecnie Syrena 105
ma zamykane kluczykiem drzwi lewe i prawe.

NIE KRADNIJ !!!

Obicia ścian wewnętrznych są przyjemniejsze, mocowane niewidocznymi
z zewnątrz spinkami z tworzywa sztucznego w miejsce dotychczas stosowanych wkrętów do blach z podkładką. We wnętrzu pojazdu zawieszono, seryjnie monto- wane, pasy bezpieczeństwa przy przednich siedzeniach.

Z zewnątrz Syrena 105 od modelu 104 różni się nie tylko kierunkiem otwierania drzwi, lecz także większą powierzchnią oszkloną. Krawędzie okien bocznych Syreny obniżono o 40mm. Przy zderzaku tylnym zamontowana jest fiatowska lampa oświe- tlająca numer rejestracyjny.

Inne usprawnienia konstrukcyjne w Syrenie 105 to: wprowadzenie osłony blaszanej mocowanej do wnęk błotników tylnych, do której przykręcane są fartuchy przeciw- błotne, zastąpienie metody zgrzewania punktowego czołowej części błotnika przed- niego z jego częścią tylną metodą spawania w osłonie argonowej, a tym samym zapewnienie większej odporności na korozję tego miejsca nadwozia, oraz wprowa- dzenie, zamiast dotychczas stosowanych, nowych amortyzatorów wykonywanych na licencji firmy Armstrong.

NIE KRADNIJ !!!

Wprowadzone usprawnienia w Syrenie 105 nie zmieniają tego pojazdu w zasadniczy sposób, jest to raczej oszczędna modernizacja pojazdu, który ma być produkowany jeszcze tylko przez kilka lat. W tych warunkach dokonywanie większych zmian
nie byłoby opłacalnym przedsięwzięciem. Konstrukcja Syreny jest już mało nowo- czesna. Model 105 to już chyba ostatnia modernizacja tego samochodu. W jej wyniku na pewno stał się on wygodniejszy. W Syrenie 105 lekko zamykają się drzwi, łatwo opuszczają szyby w drzwiach, poprawiła się znacznie widoczność na boki
z samochodu, szczególnie z tylnych miejsc. Zastosowanie trwalszych o lepszej charakterystyce amortyzatorów Armstronga nie poprawiło jednak komfortu jazdy, zawieszenie jest nadal twarde. Nie zapewniając pełnego komfortu jazdy, Syrena ma jednak istotne zalety: łatwość naprawy, dobre własności dymamiczne (do V=80 km pojazd rozpędza się w 18,5 s), łatwość poruszania się w trudnych warunkach drogo- wych ze względu na przedni napęd i duże 15 calowe koła.

Już w przyszłym roku rolę polskiego samochodu popularnego przejmie po Syrenie Polski Fiat 126, ale trzeba pamiętać, że Syrena jest pojazdem obszerniejszym
od śląskiej małolitrażówki i na pewno znajdzie jeszcze wielu nabywców.

Zdzisław Podbielski


Dane Techniczne samochodu Syrena 105
  • Nadwozie 2-drzwiowe, 5-miejscowe, całkowicie metalowe mocowane
    do ramy centralnej.
  • Silnik 2-suwowy, 3-cylindrowy, chłodzony cieczą, umieszczony z przodu, napędza koła przednie.
  • Średnica cyl. * skok tłoka / pojemność skokowa - 70 * 73mm / 842cm 3
  • Moc maksymalna 40 KM (DIN) przy 4300 obr/min.
  • Stopień sprężania 7 - 7,2 : 1
  • Skrzynka przekładniowa 4-biegowa synchronizowana
  • Zawieszenie przednie: poprzeczny resor piórowy, wahacze poprzeczne, amortyzatory teleskopowe
  • Zawieszenie tylne: poprzeczny resor piórowy, amortyzatory teleskopowe
  • Hamulce hydrauliczne, bębnowe na 4 koła, hamulec ręczny mechaniczny
    na koła tylne
  • Ogumienie o wymiarach 5,60-15"
  • Długość / szerokość / wysokość pojazdu - 4040 / 1560 / 1515 mm
  • Masa własna pojazdu - 910 kg
  • Prędkość maksymalna - 120 km/h
  • Zuzycie paliwa - 8,8 l/100 km





  • Copyright 2010-2012 - Rajsky
    Wszystkie artykuły i fotografie są własnością strony www.bielskiesyreny.pl
    Kopiowanie i rozpowszechnianie jest zabronione.