NIE KRADNIJ !!!
Bielskie Syreny.pl
NIE KRADNIJ !!!

od WSMu do FSMu
- Od trzech dni ... Syrena 105 w produkcji







Przedstawiony poniżej artykuł ukazał się w Motorze z 1972 roku.


"Od trzech dni ... Syrena 105 w produkcji"

W dniu 22 czerwcz 1972 roku uruchomiono w Fabryce Samochodów
Osobowych produkcję dawno zapowiadanego samochodu Syrena 105.

W ramach maksymalnej pomocy udzielanej przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie powstającej w Bielsku Fabryce Samochodów Małolitrażowych, FSO przeprowadziła zapowiedzianą wcześniej modernizację samochodu Syrena 104, wykonując jednoczesnie oprzyrządowanie tłoczne, spawalnicze i montażowe dla nowego zmodernizowanego modelu 105.

Produkcja nowo uruchomionego samochodu będzie sukcesywnie przenoszona do FSM w Bielsku. Początkowo odbywać się będzie w oparciu o standardy produkowane w FSO, które będą stopniowo zastępowane wytwarzanymi w FSM - Bielsko tak aby w IV kwartale 1972 roku FSM, po przeszkoleniu załogi przez personel FSO - całkowicie przejąć samodzielną produkcję samochodu Syrena 105.

NIE KRADNIJ !!!
Syrena 105 ma drzwi na przedniej krawędzi.

Podstawową zmianą konstrukcyjną wyróżniającą model 105 od modelu 104 jest odwrócenie kierunku otwierania drzwi. Dokonano tego przez usytuowanie mocowania zawiasów na słupkach przednich (dotychczas zawiasy przykręcane były na słupkach tylnych). W celu zwiększenia widoczności na boki oraz zmodernizowania wyglądu zewnętrznego opuszczono dolną krawędź okien bocznych, w związku z czym wysokość szyb drzwiowych oraz bocznych szyb stałych wzrosła o ok. 40 mm.

Przy okazji zmiany drzwi przeprowadzono unifikację z elementami Polskiego Fiata poprzez zastosowanie między innymi zamków i klamek mechanizmu opuszczania szyby oraz uchwytów do zamykania drzwi z samochodu Polski Fiat.

NIE KRADNIJ !!!
W samochodzie zastosowano zamki i klamki mechanizmu
opuszczania szyb z Polskiego Fiata 125P.

W celu zapewnienia lepszej szczelności nadwozia, zmieniono również konstrukcję uszczelki szyby obrotowej. Wprowadzono dodatkowe - przymocowane do wnęk kół tylnych - osłony blaszane, na które zakładana jest uszczelka gumowa w miejscu styku z błotnikiem tylnym. Przewidziano również gumowe fartuchy przeciwbłotne mocowane do tych osłon wnęk kół tylnych.

We wnętrzu nadwozia wprowadzono na drzwiach płyty tapicerskie z kieszeniami o nowym wzorze zgrzewania. Zmieniono również sposób mocowania płatów tapicerskich poprzez wprowadzenie niewidocznych na zewnątrz spinek plastykowych w miejsce dotychczas stosowanych wkrętów do blach.

Ze zmian technologicznych, mających wpływ na podniesienie jakości nadwozia, wymienić należy wdrożone obecnie do produkcji łączenie przedniej części błotnika przedniego z jego częścią tylną, przy pomocy spawania w osłonie argonowej. Ten rodzaj połączenia w porównaniu z dotychczas stosowanym zgrzewaniem punktowym zapewnia większą trwałość oraz większą odporność na korozję tego fragmentu nadwozia.

NIE KRADNIJ !!!
Dolna krawędź tylnych okien bocznych została obniżona o ok. 4 cm.

Ze zmian podwoziowych należy wymienić wprowadzenie krajowych amortyzatorów przednich i tylnych typu "Armstrong" o lepszej charakterystyce oraz większej trwałości w stosunku do dotychczasowych.

Parametry trakcyjne oraz pozostałe dane charakterystyki technicznej w zasadzie są podobne jak w Syrenie model 104.

Przygotowanie produkcji Syreny 105 przez FSO związane było z dużym wysiłkiem załogi, ponieważ w tym samym czasie uruchomiono wytwarzanie samochodu Polski Fiat 125 P Kombi, modernizowano samochód 125 P limuzyna, wprowadzając do produkcji między innymi zamknięty układ chłodzenia, sterowanie skrzyni biegów z dzwignią w podłodze oraz przygotowywano się do uruchomienia produkcji modeli na rok 1973.






Copyright 2010-2012 - Rajsky
Wszystkie artykuły i fotografie są własnością strony www.bielskiesyreny.pl
Kopiowanie i rozpowszechnianie jest zabronione.