NIE KRADNIJ !!!
Bielskie Syreny.pl
NIE KRADNIJ !!!

od WSMu do FSMu
- Samochód dla potrzeb rolnictwa







Przedstawiony poniżej artykuł ukazał się w Motorze z 1975 roku.


"Syrena 105B Bosto"

Fabryka Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej nie tylko dynamicznie rozwija produkcję małolitrażowego licencyjnego samochodu osobowego Polski Fiat 126p, ale ma również duży udział w relacji uchwały VI Zjazdu PZPR dotyczącej rozwoju produkcji samochodu dla potrzeb rolnictwa. I tak w III kwartale 1973 roku uruchomiono produkcję bardzo popularnego na naszych drogach, pierwszego dla potrzeb indywidualnych rolników samochodu ciężarowego "Syrena R-20 pick-up", a w rok później produkcję samochodu tej samej klasy, "Syrena 105 B Bosto-Towos".

NIE KRADNIJ !!!
Syrena 105B Bosto to konstrukcja opracowana i bardzo szybko wprowadzona
do produkcji przez młody jeszcze Ośrodek Badań Rozwojowych FSM.
W samochodzie do maksimum wykorzystano miejsce, koło zapasowe
mocowane jest np. na dachu w przedniej jego części.

Samochód ten opracowany jest przez konstruktorów Ośrodka Badawczo Rozwojowego Fabryki i w stosunku do samochodu Syrena R-20 posiada wyraźnie wyższe cechy użytkowe takie jak:

  • ochrona ładunku przed zanieczyszczem lub zniszczeniem spowodowanymzłymi warunkami atmosferycznymi (szczelnie zamknięta skrzynia ładunkowa)
  • większa o 0,6 m3 przestrzeń ładunkowa;
  • większa o 0,4 m2 przestrzeń ładunkowa;
  • większa o 150 kg ładowność;
  • łatwiejszy załadunek towarów dzieki małemu wzniosowi podłogi (nizszy o 320 mm niż w Syrenie R-20);
  • lepsze resorowanie przez zastosowanie dwóch podłużnych resorów półeliptycznych dla tylnej osi;
  • lepsza stateczność pojazdu uzyskana przez obniżenie środków cięzkości i zwiekszenie rozstawu jego osi (o 20 mm), wygodniejsza pozycja kierowcy, możliwość przewozenia przez kierującego 4 osób + 20 kg ładunku;
  • estetyczna sylwetka.

NIE KRADNIJ !!!


Krótki opis techniczny

Nadwozie Syreny 105B Bosto, to zwarta trzydrzwiowa konstrukcja zamknięta. Tylna jego część spełnia rolę skrzyni ładunkowej. Umieszczono tu okna po obu stronach oraz dwuskrzydłowe drzwi otwierane na zewnątrz. Celem oddzielenia i zabezpieczenia kierowcy pojazdu od przewożonego ładunku, na słupkach środkowych zamocowano łatwo odkręcaną przegrodę wykonaną z blachy.

W konstrukcji ramy wprowadzono wzmocnienia polegające na dodatkowym połączeniu poprzeczkami elementów podłuznic. Zawieszenie tylne posiada oś sztywną zawieszoną na dwóch resorach półeliptycznych. Amortyzacja tylnej osi za pomocą dwóch amortyzatorów ramieniowych. W układzie hamulcowym zastosowano dwuobwodowy układ z podziałem na przednią i tylną oś. Dotychczas stosowaną dźwignię hamulca ręcznego zastąpiono dźwignią pochodzacą z samochodu Polski Fiat 125p. Układ wydechowy skrócono stosując końcowy tłumik zunifikowany z Polskim Fiatem 125. Zwiększono również pojemność zbiornika paliwa do 45 l.

NIE KRADNIJ !!!
Drzwi tylne otwierają się tak szeroko,że nic nie zakłóca procesu ładowania.
Podłoga przebiega w tym wozie bardzo blisko jezdni.
Zamiast przegrody założyć można 3-osobowe siedzenie.

Trzeba podkreslić, że dzięki dobrym właściwościom użytkowym samochód Syrena 105 B Bosto jest poszukiwanym pojazdem dostawczym, a w przyszłości może stać się również samochodem turystycznym.

Popularnośc Syreny 105 B Bosto jest wyraźnym dowodem, iż istnieje duże zapotrzebowanie na taki zamknięty samochód odznaczający się sporymi możliwościami przewozowymi oraz zwrotnością i stosunkowo niewielkimi kosztami eksploatacji.

NIE KRADNIJ !!!
Bosto widziane z boku.
Dostrzec można podłużne resory półeliptyczne. Rozstaw osi zwiększono o 20 cm.
Przewiduje się również produkcję w wersji całkowicie oszklonej.







Copyright 2010-2012 - Rajsky
Wszystkie artykuły i fotografie są własnością strony www.bielskiesyreny.pl
Kopiowanie i rozpowszechnianie jest zabronione.