NIE KRADNIJ !!!
Bielskie Syreny.pl
NIE KRADNIJ !!!

od WSMu do FSMu
- Tam, gdzie powstaje serce Syreny







Przedstawiony poniżej artykuł ukazał się w Motorze z 1969 roku.

NIE KRADNIJ !!!

"Tam, gdzie powstaje serce Syreny"

Za trzy lata jeden z najstarszych i najbardziej znanych w Polsce zakładów związanych z motoryzacją obchodzić będzie stulecie powstania. Wytwórnia Sprzętu Mechanicznego POLMO w Bielsku-Białej, bo o niej właśnie mowa, znana przede wszystkim posiadaczom Syren, samochodu, który zmotoryzował nasz kraj. Tu w roku 1953 opracowano we własnym biurze konstrukcyjnym silnik S-15 do nowego polskiego samochodu popularnego, który już w trzy lata później montowano w produkowanej seryjnie Syrenie 100, a potem 101. Był to okres szczególny dla zakładów. Wprowadzenie do produkcji nowego silnika samochodowego nie pozostało bez wpływu na rozszerzenie profilu produkcji. Opracowano nowe i udoskonalono dotychczasowe konstrukcje całej rodziny silników przemysłowych i trakcyjnych. Wysoka jakość techniczna tych wyrobów, a szczególnie motopomp pożarniczych skwitowana została sprzedaniem Jugosławi w roku 1958 licencji na ich produkcję.

Ale "oczkiem w głowie" całej załogi był przedewszystkim silnik do Syreny, nad udoskonaleniem którego trwały intensywne prace. Przed trzema laty rozpoczęła się produkcja seryjna 40 - konnego silnika S-31, zaskarbiając sobie wdzięczność tysięcy użytkowników Syreny 104.

NIE KRADNIJ !!!
Dyrektor WSM mgr R. Dziopak (pośrodku) demonstruje wiceministrowi Przemysłu maszynowego
J. Chylińskiemu (po lewej) i członkowi KC PZPR, sekretarzowi KW PZPR w Katowicach
Zdzisławowi Grudniowi urządzenia hamowni w nowym zakładzie.

Wraz ze wzrostem produkcji, gdzie w grę wchodziła nie tylko ilość, ale również i poziom techniczny wyrobów, przy pełnym zaangażowaniu ambitnej załogi, zakład odczuwał coraz bardziej brak powierzchni produkcyjnej i nowoczesnego parku maszynowego, magazynów i pomieszczeń socjalnych. Potrzeby rynku i kooperacji w zakresie wyrobów produkowanych przez WSM były coraz większe i pod koniec 1960 roku wystąpiły pierwsze poważne deficyty w pokryciu zamówień i planów produkcyjnych.

NIE KRADNIJ !!!
Fragment nowej hali w Zakładzie "B" w Bielsku-Białej, wyposażonej w maszyny
i urzadzenia stanowiące czołowe osiągnięcia światowego przemysłu maszynowego.

Na nowym etapie

Przedstawiona sytuacja wraz z odpowiednimi propozycjami przez kierownictwo Wytwórni przekonała władze zwierzchnie o celowości i opłacalności zainwestowania dużych nakładów w rozbudowę i modernizację zakładu. I od roku 1963 nastapił nowy etap w dziejach Wytwórni. W ciągu niespełna trzech lat zmodernizowano zakład macierzysty przy ul. Partyzantów. Przebudowano i zaadaptowano stare pomieszczenia, wymieniono znaczną część parku maszynowego, co nie pozostało bez wpływu na technologię produkcji. W ramach nakładów inwestycyjnych przebudowano urządzenia socjalne i drogi. Jednocześnie rozpoczęły się prace przy budowie nowego zakładu "B", którego program inwestycyjny realizowany był w oparciu o dwa podstawowe zadania: inwestycje zabezpieczające program produkcujny silników, szczególnie samochodowych, sprężarek i układów kierowniczych do ciągników C-4011, oraz motopomp, a w następnym etapie: sprężarek "Westinghouse" i wyrobów licencyjnych tzn. zaworów do Polskiego Fiata 125P, Leylanda i Henschela. Obecnie WSM, po przyłączeniu przed czterema laty Zakładów Sprzętu Motoryzacyjnego w Bielsku-Białej produkuje zawory silnikowe dla potrzeb całej krajowej motoryzacji.

NIE KRADNIJ !!!
W czasie zwiedzania nowego zakładu oczywiście największe
zainteresowanie wzbudziły syrenowskie silniki S-31.

Na Jubileusz Polski Ludowej oddano do eksploatacji w ramach realizacji pierwszego etapu rozbudowy zakładu m. in. dwie piękne hale produkcyjne, budynek obsługi technicznej wraz z urządzeniami socjalnymi. Budowa zakładu "B" przebiegała w niecodziennych, wyjątkowo trudnych warunkach. W pomieszczeniach, gdzie pracowali jeszcze budowlani, ustawiano maszyny, niejednokrotnie tymczasowo, aby tylko nie przerywać produkcji. Rosło przecież zapotrzebowanie odbiorców i nie można było sobie pozwolić na całkowite zamrożenie środków inwestycyjnych i zmniejszenie zadań produkcyjnych. W tym niezwykle ciężkim dla całej załogi okresie, w niewykończonych jeszcze halach, wyprodukowano układów kierowniczych i sprężarek do ciągników za ponad 300 mln zł, a państwu oddano z tej produkcji 114 mln zł akumulacji.

NIE KRADNIJ !!!
Wytwórnia Sprzętu Mechanicznego POLMO w Bielsku-Białej produkuje
zawory silnikowe dla potrzeb całej produkcji motoryzacyjnej w kraju.

O rok wcześniej

Oddane obiekty i urządzenia I etapu rozbudowy stanowią 70% pierwszego zadania inwestycyjnego. Sukces tym większy, że termin oddania dzięki zobowiązaniom podjętym przez wykonawców i załogi WSM, która przepracowała ponad 9 tys. godzin społecznie, skrócony został o rok.

Wytwórnia Sprzętu Mechanicznego w Bielsku-Białej to jeden z najbardziej prężnych zakładów w naszym przemyśle motoryzacyjnym. A jest to dziełem ludzi, bez reszty zaangażowanych, ofiarnych, którzy jak sami mówią, chcą zostawić po sobie "coś dobrego i trwałego".

NIE KRADNIJ !!!
Fragment wystawy obrazującej produkcję WSM, a przede wszystkim silnik do
FSO - Syreny, dwusuwowe, gaźnikowe silniki spalinowe, wysokoprężne i motopompy.


Tekst i fotografie
E. Gąsiorkowa





Copyright 2010-2012 - Rajsky
Wszystkie artykuły i fotografie są własnością strony www.bielskiesyreny.pl
Kopiowanie i rozpowszechnianie jest zabronione.