NIE KRADNIJ !!!
Bielskie Syreny.pl
NIE KRADNIJ !!!

od WSMu do FSMu
- FSM historia w pigółce









"FSM historia w pigółce"

Przekształcenie istniejącej od 1949 roku Wytwórni Sprzętu Mechanicznego
w Bielsku-Białej w wielozakładowe przedsiębiorstwo pod nazwą Fabryka Samochodów Małolitrażowych nastąpiło 1 stycznia 1972 roku.

NIE KRADNIJ !!!

W skład FSM weszło 9 zakładów śląskich:

Dawna WSM, budowany od podstaw zakład nr 2 w Tychach, Kuźnia Ustroń, Kuźnia i Odlewnia w Skoczowie, Zakłady Metalowe w Bielsku-Białej, zakład „Romet” w Czechowicach-Dziedzicach, Zakład Sprzętu Motoryzacyjnego w Sosnowcu, Bielska Fabryka Obrabiarek i Fabryka Kos w Wapienicy. Profil produkcyjny był różny, WSM, która wytwarzała silniki do Syren, motopomp, do Fabryki Kos, która została przekształcona w tłocznię drobnych elementów blaszanych.

NIE KRADNIJ !!!
Pierwszy Prototyp Syreny 104B na ulicach miasta.

Załoga FSM była młoda (mowa o nowo wybudowanym zakładzie B, w którym rozpoczynano producję samochodów), jak młoda była wtedy fabryka, ale tradycje produkcyjne niektórych włączonych zakładów sięgają nawet XVIII w.
- Kuźnia Ustroń rozpoczęła produkcję metalurgiczną w latach 1771-72.

NIE KRADNIJ !!!
Spawalnia Syreny.

Równo rok przed powstaniem FSM, w dniu 1 stycznia 1971 roku, zapadła decyzja
o przeniesieniu produkcji samochodów Syrena z Warszawy do Bielska-Białej, co pociągało za sobą przygotowanie kadry specjalistów śląskich do nowej, nie istniejącej dotychczas produkcji samochodów. Należy dodać, że przeniesienie produkcji z Warszawy do Bielska było przygotowaniem zakładu do produkcji nowego popularnego samochodu, mającego zmotoryzować Polskę. Przy pomocy warszawskich specjalistów z FSO w ciągu 10 miesięcy uruchomiono produkcję samochodów w bielskim WSM.

NIE KRADNIJ !!!
Nadwozia Syren i 126p na wspólnej lini lakierniczej około roku 1974-75
Widzimy Syrenę Bosto pierwszej serii produkcyjnej z wzdłużnymi
przetłoczeniami przestrzeni ładunkowej, a także sposób podwieszenia na przenośniku.

Ówczesny dyrektor Zjednoczenia Polmo, Stanisław Płatek, zapewniał podczas przenosin Syreny na Podbeskidzie w 1972 roku, że produkcja zostanie definitywnie zakończona w roku następnym, po wypuszczeniu z fabryki 35 tysięcy sztuk samochodów.

NIE KRADNIJ !!!
Syrena na końcówce linii montażowej.
Widzimy moment zalewania układu chłodzenia.
Zdjęcie pochodzi ze strony www.beskidia.pl

Kontrakt o zakupie licencji włoskiego samochodu Fiat 126 został podpisany 29 października 1971 roku. Za oficjalną datę uruchomienia produkcji uważa się 22 lipca 1973 roku, natomiast pierwsza partia (200 sztuk) opuściła fabrykę 31 lipca 1973 roku. Do końca 1973 roku zmontowano 1500 Polskich Fiatów, a następnym roku 10 tysięcy.

NIE KRADNIJ !!!
.

Prototyp samochodu dostawczego, opracowanego w bielskim Ośrodku Badań Rozwojowych , o nazwie Syrena Bosto ( Bielski OSobowo TOwarowy) wprowadzono do produkcji serii próbnej w 3 kwartale 1973 roku, a pełną parą produkcja ruszyła 1974-75 roku.

NIE KRADNIJ !!!
Zdjęcie oddaje klimat tamtych lat. Czyn społeczny.
Na tabliczce napis "Tu pracują junacy ośrodka OHP przy FSM".
Zdjęcie pochodzi ze strony www.beskidia.pl

W 1974 roku fabryka produkowała Polskiego Fiata 126p, oraz dwa modele Syren osobowy 105 i skrzyniowy R-20. Również w tym roku do produkcji wprowadzono model 105L, był to model pochodny Syreny 105 i stanowił luksusową wersję odpowiednio wzbogaconą w stosunku do podstawowego modelu. Jednocześnie był odpowiedzią na ówczesne Przepisy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Przepisy te wymuszały modernizację pojazdu, który od wielu lat pozostawał w niezmienionej formie z braku funduszy oraz planowanego rychłego zakończenia produkcji, którą ciągle odkładano ze względu na niezmiennie utrzymujący się popyt tego produktu. Założenia produkcyjne na ten rok wynosiły 50 tysięcy samochodów.

NIE KRADNIJ !!!
Budowa Fabryki Samochodów Małolitrażowych (FSM) w Bielsku-Białej
- właśnie powstaje droga dojazdowa z pomocą żołnierzy.
Zdjęcie pochodzi ze strony www.beskidia.pl

W 1974 roku na Targach w Poznaniu przedstawiono prototyp wersji towarowej dla użytku Poczty Polskiej samochodu Polski Fiat 126p o sympatycznej nazwie BOMBEL. Samochodzik wśród publiczności wzbudził olbrzymi entuzjazm, lecz nie został on wprowadzony do produkcji. W roku 75 opracowano wersję LONG, w 1976 roku wersję KOMBI, w 1978 roku wersję z przednim napędem nazwaną 126p-650 NP, a w roku 80 wersję z silnikiem DIESLA. W lipcu 1983 roku gotowy do testów był prototyp samochodu 106 BESKID. W 1978 roku przewidywało się, że FSM będzie produkował 200 tysięcy samochodów rocznie. Produkcję Syreny oficjalnie zakończono 30 czerwca 1983 roku po wyprodukowaniu 561 541 sztuk, lecz jeszcze przez kilka tygodni produkcję kontynuowano do wyczerpania stanów magazynowych.

NIE KRADNIJ !!!
Bombel w czasie sesji zdjęciowej na lotnisku w Aleksandrowicach.

NIE KRADNIJ !!!

NIE KRADNIJ !!!
Ostatnie Bosto - czerwiec 1983 roku. Nadwozie na początku lini montażowej,
zostało przyozdobione przez pracowników gałązkami i tzw. wiechą.
Na przedniej części ładunkowej (dolne zdjęcie) widnieje napis "Żegnaj Bosto"
Od tej chwili produkowane są tylko 105-ki

Krzysztof Rajski





Copyright 2010-2012 - Rajsky
Wszystkie artykuły i fotografie są własnością strony www.bielskiesyreny.pl
Kopiowanie i rozpowszechnianie jest zabronione.