NIE KRADNIJ !!!
Bielskie Syreny.pl
NIE KRADNIJ !!!

od WSMu do FSMu -
Syreny z Bielska-Białej cz.1







Tekst który chciałbym wam przedstawić pochodzi z miesięcznika
AUTO - Technika Motoryzacyjna z 1987 roku autorstwa Mgr inż. Andrzeja Zielińskiego



"SYRENY Z BIELSKA-BIAŁEJ"

Decyzja o przeniesieniu produkcji Syreny do Bielska-Białej zapadła w styczniu 1971r. W tym czasie bielska Wytwórnia Sprzętu Mechanicznego dostarczała do FSO silniki, skrzynie przekładniowe (od 1969r.) i elementy przedniego zawieszenia kół. Była już wówczas dużym wielozakładowym przedsiębiorstwem dysponującym m.in. kuźnią i odlewnią. Przejęcie produkcji samochodów wymagało jednak szeregu działań inwestycyjnych. Najbardziej istotna była budowa lakierni. Nieco wcześniej zakończono budowę nowej hali na terenie tzw. zakładu B bielskiej FSM. Zapoczątkowano proces przewozu maszyn i urządzeń z Warszawy do Bielska-Białej.

W październiku 1971r. w WSM rozpoczęto tzw. montaż szkolny samochodu syrena 104. Ze standardów nadwoziowych przysyłanych z Warszawy montowano kompletne samochody, jednocześnie szkoląc załogę. Do końca roku zmontowano w ten sposób 117 samochodów. W trosce o rozwój zaplecza konstrukcyjno-badawczego dla WSM powołano w kwietniu 1971r. Oddział Zamiejscowy Centralnego Ośrodka Konstrukcyjno-Badawczego Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie.

Pierwszym samodzielnym opracowaniem nielicznej wówczas załogi Oddziału była konstrukcja samochodu dla rolnictwa w oparciu o Syrenę 104. W krótkim czasie opracowano założenia i prowizoryczną dokumentację konstrukcyjną po czym przystąpiono do budowy przedprototypu. Pierwszy egzemplarz samochodu Syrena 104 Bosto ( rysunek 1 ) gotowy był w grudniu 1971r. Nazwa "Bosto" była skrótem określenia Bielski OSobowo-TOwarowy.

NIE KRADNIJ !!!
Rysunek 1.
Przedprototyp samochodu Syrena 104 Bosto.

Samochód ten o nadwoziu furgonowym przystosowany był do przewozu czterech osób i ładunków o masie do 200kg. W konstrukcji pojazdu wykorzystano przednią część osobowej Syreny 104 ( do słupka środkowego ) natomiast część tylna była nowym oryginalnym opracowaniem bielskich konstruktorów. Rama została przedłużona i przystosowana do montażu niezależnego zawieszenia tylnych kół. Koła te prowadzone były na wahaczach wleczonych, które współpracowały z pakietowymi drążkami skrętnymi o regulowanej sztywności. Zastosowano dwa hydrauliczne amortyzatory dźwigniowe.

Dzięki takiemu rozwiązaniu uzyskano nisko przebiegającą podłogę części ładunkowej - jej wznios wynosił tylko 450mm. Tylna cześć nadwozia o podwyższonym dachu wyposażona została w dwa okna boczne i dwuskrzydłowe oszklone drzwi tylne. Do budowy tej części nadwozia wykorzystano elementy konstrukcji furgonu Żuk A05/A06.

Kabina kierowcy była oddzielona od części ładunkowej niską składaną przegrodą blaszaną oraz siatką rozpięta miedzy przegrodą a dachem. Długość przestrzeni ładunkowej ( przy przewozie tylko dwóch osób ) wynosiła 1600mm, szerokość 1470mm ( między wnękami kół 1030mm ) i wysokość ok. 1300mm. Koło zapasowe zamontowane było na specjalnym stelażu na przedniej części dachu pojazdu. Przy zachowaniu standardowego rozstawu osi 2300mm długość pojazdu wynosiła 3950mm, a jego masa własna 950kg.

Z dniem 1 stycznia 1972r. powołano Fabrykę Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej, w skład której weszło poza WSM jeszcze kilka zakładów tego regionu związanych z motoryzacją. Łącznie organizacja FSM skupiała 12 zakładów.

Dotychczasowy Oddział Zamiejscowy COKBPMot w kwietniu tegoż roku został przekształcony w Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Samochodów Małolitrażowych. Nadal prowadzono tu prace nad samochodem Bosto. Trwały badania pierwszego egzemplarza, a już przygotowano kilka istotnych zmian konstrukcyjnych, które należało wprowadzić w następnych samochodach tego typu. Rozpoczęto wykonywanie serii prototypów samochodu Syrena 104 B w kilku wersjach nadwoziowych.

Najistotniejszą zmianą było zwiększenie rozstawu osi o 200mm, co wiązało się z przebudową ramy i tylnej dolnej części nadwozia. Nadwozia opracowano w trzech wersjach:
- furgon towarowy bez okien bocznych i ze stałą pełną ścianką działową,
- furgon towarowo - osobowy z jedną parą okien bocznych, z odejmowaną
niską ścianką działową i możliwości zabudowy kanapy tylnej
- furgon oszklony( Lux ) bez ścianki działowej i kanapą tylną oraz z pokryciami tapicerskimi tylnej części nadwozia.

Oficjalna prezentacja serii 30 samochodów odbyła się w czerwcu 1972r. W miesiąc później wykonano egzemplarz następnej wersji 104 B pick-up ( rysunek 2 ) z otwieraną tylną ścianą.

NIE KRADNIJ !!!
Rysunek 2.
Prototyp samochodu Syrena 104 B pick-up.

Pod koniec 1971r. zaprezentowano także inny model Syreny przeznaczonej dla rolnictwa. Był to samochód typu R-20 "Muł" opracowany w Warszawskim COKBPMot. Podstawowym założeniem przy budowie tego modelu było maksymalne wykorzystanie zespołów seryjnej Syreny 104. Konstruktorzy ograniczyli się więc jedynie do zmian nadwoziowych. Zdecydowano się na otwarte nadwozie typu pick-up.

Najprostsza wersja tego samochodu ( rysunek 3 ) miała brezentowy daszek rozpięty miedzy ramą szyby przedniej a rurowym pałąkiem za fotelami. Drzwi zastąpiono wycięciami w bokach nadwozia, wykonanych z płaskich blach usztywnionych poziomymi przetłoczeniami. Za prowizoryczną kabina mieściła się skrzynia ładunkowa o drewnianej podłodze. Jej wznios wynosił 725mm. Wartość ta wynikała z konstrukcji tylnego zawieszenia z poprzecznie umieszczonym resorem piórowym, przejęto go z osobowej wersji Syreny. Długość skrzyni ładunkowej wynosiła jedynie 1385mm, a wysokość ścian bocznych 295mm. W tylnej ścianie stałej wykonano wycięcie ułatwiające załadunek. Masa własna tego modelu wynosiła 780kg, a ładowność 2 osoby i 350kg ładunku. Wykonano też bardziej osłoniętą wersję Syreny R-20. Miała ona małe blaszano-brezentowe drzwi z szybkami z tworzywa sztucznego. Skrzynia ładunkowa osłonięta była brezentową opończą rozpięta na rurowych pałąkach.

NIE KRADNIJ !!!
Rysunek 3.
Prototyp samochodu Syrena R-20 "Muł"

Otwarta forma nadwozia nie została zaakceptowana i wobec tego konstruktorzy opracowali kolejną wersję Syreny R-20 z zamkniętą kabiną kierowcy przejętą wraz
z drzwiami z osobowej Syreny 105. Większa masa własna tej wersji spowodowała zmniejszenie ładowności do 1 osoby i 300kg ładunku. Tak zmodernizowana wersja Syreny R-20 skierowana została do produkcji. Pierwszą serię 500 szt.
Tych pojazdów zmontowano w FSO jeszcze w 1972r., a od 1973r. produkowano
ją w Bielsku-Białej w dwóch wersjach Standard i Lux.

Następna strona






Copyright 2010-2012 - Rajsky
Wszystkie artykuły i fotografie są własnością strony www.bielskiesyreny.pl
Kopiowanie i rozpowszechnianie jest zabronione.