NIE KRADNIJ !!!
Bielskie Syreny.pl
NIE KRADNIJ !!!

Moja Kolekcja
Komar MR 231B '63







Komar 231 z ZZR (Zjednoczone Zakłady Rowerowe) w Bydgoszczy produkowany był w latach
1962-1963. Jest to wersja rozwojowa modelu 230 wprowadzonego do produkcji w 1960 roku.
W Komarze 231 po raz pierwszy zastosowano nowy silnik S 38 o pojemności skokowej 49,8 cm3 i mocy 1,5 KM, przy 5000 obrotach na minutę i stopniu sprężania 6,5, który miał pokrywę iskrownika tłoczoną
i inny układ wejścia linki zmiany biegów do kartera (taką jak w motorowerze Żak). Nowy silnik został zaprojektowany przez inż. Wiesława Wiatraka, a produkowany w zakładzie w Nowej Dębie. W modelu tym zmieniona została konstrukcja przedniego widelca, a także przednia lampa. Zmiana konstrukcyjna przedniego zawieszenia wymusiła zmianę sposobu mocowania kierownicy, której kształt też zmieniono. Zrezygnowano również z blach osłaniających gaźnik oraz z racji montażu nowego silnika zmieniono kształt wsporników mocujących silnik do ramy. Komara 231 w 1963 roku wyposażono w unowocześnioną jednostkę napędową, oznaczoną symbolem S38B, z odlewaną pokrywą iskrownika i wejściem linki zmiany biegów do kartera w tylniej części silnika, jak w późniejszych Komarach. Zmieniono także instalację elektryczną, którą wyposażono w przłącznik świateł w lampie przedniej, a model ten otrzymał oznaczenie Komar 231B. Moped waży 43 kg. Kolejną wersją rozwojową był Komar 232 produkowany od 1963 roku.

W połowie listopada do mojej kolekcji zamiast negocjowanego od dłuższego czasu Komara 230 dołączył KOMAR 321B z 1963 roku. Motorek jest zachowany w dobrym stanie technicznym pomimo kilku mało znaczączych braków. Najbardziej rzucającym się w oczy nieoryginalnym elementem jest siodełko, następnie tylna lampa, przedni bęben hamulcowy pochodzący od modelu 232 oraz brak torebki na narzędzia. O ile siedzenie, bęben hamulcowy z nadlewem i torebka narzędziowa czekają na założenie,
to wielką sztuką graniczącą z cudem jest zdobycie oryginalnej tylnej lampy. Zapomniałbym wspomnieć, że Komarek posiada istotny i bardzo trudny do zdobycia element jakim jest ebonitowy przełącznik świateł.
Zapraszam na krótką sesję fotograficzną KOMARA w zimowym klimacie :).

Krzysztof Rajski



NIE KRADNIJ !!!
Moped KOMAR 231B '63.
NIE KRADNIJ !!!
Niestety Komarek ma nieoryginalne siodełko.
NIE KRADNIJ !!!
Płaska lampka - charakterystyczna dla tego modelu.
NIE KRADNIJ !!!
Oryginalny rolgaz.
NIE KRADNIJ !!!
Bakielitowy przełącznik świateł z wyłącznikiem zapłonu.
NIE KRADNIJ !!!
Na baku zachował się oryginalny napis.
NIE KRADNIJ !!!
Ten model wyposażony był w Silnik S38.
Konstrukcji inż. Wiesława Wiatraka
NIE KRADNIJ !!!
Gaźnik G12 - w bardzo ładnym stanie.
Filtr powietrza wyposażony w tzw. użądzenie rozruchowe.
NIE KRADNIJ !!!
Na delku logo zakładów Nowa Dęba.
NIE KRADNIJ !!!
W modelu 231 zrezygnowano z osłon gaźnika.
NIE KRADNIJ !!!
NIE KRADNIJ !!!
NIE KRADNIJ !!!
Model 231 wyposażono w nowe widełki z blachy tłoczonej. Dzięki temu powstała konstrukcja była lżejsza od poprzednika.
NIE KRADNIJ !!!
Przedni bęben hamulcowy z widocznym nadlewem.
Napęd szybkościomierza otrzymał dopiero Komar 232.
NIE KRADNIJ !!!


foto. Krzysztof Rajski





Copyright 2010-2012 - Rajsky
Wszystkie artykuły i fotografie są własnością strony www.bielskiesyreny.pl
Kopiowanie i rozpowszechnianie jest zabronione.