NIE KRADNIJ !!!
Bielskie Syreny.pl
NIE KRADNIJ !!!

Moja Kolekcja
MR02 Żak '61 "wersja uboga"







Na ślad tego motorowera produkowanego przez Zakłady Metalowe Wrocław Zakrzów w latach 1960- 1965 trafiłem dzięki koledze, który wertując ogłoszenia w październiku 2004 roku, natrafił na coś, co zwróciło jego uwagę. Kiedy zadzwonił do mnie z tą informacją, nie tracąc czasu postanowiliśmy zadzwonić i upewnić się, że oferta jest jeszcze aktualna :). Okazało się, że po to cacko trzeba jechać do Skoczowa. Na szczęście Syrena była przygotowana na taką ewentualność, więc nie tracąc czasu na montaż bagażnika późnym popołudniem wyjechaliśmy z Bielska. Znaleźliśmy odpowiedni adres - otwierając bramę kamienicy ujrzeliśmy dziwoląga, który bez żadnego zabezpieczenia stoi na klatce w centrum miasta. Od właściciela dowiedzieliśmy się, że motorower jest już zaklepany przez jakiegoś kolekcjonera, który ma przyjechać po niego w weekend. Trochę to trwało zanim przekonaliśmy go, że bez Żaka nie wracamy, a dzięki negocjacjom (przednia plastikowa lampa była nieoryginalna) cena podana w ogłoszeniu spadła o 100zł :). Motorek załadowaliśmy na bagażnik i szczęśliwi wróciliśmy do Bielska. Był to mój trzeci pojazd zabytkowy :).

30 Października 2004 roku rozpocząłem remont Żaka.
Pierwszy etap to oczywiście demontaż motoroweru i odpowiednia segregacja części.
Części chromowane, mechaniczne i śróbki zostały spakowane i odstawione do piwnicy.
Jednocześnie rozpocząłem poszukiwania związane z odpowiednią dokumentacją.

W lutym i marcu 2005 roku z elementów blacharskich została zdjęta stara powłoka lakiernicza. Następnie elementy pomalowano kataforetycznie (co zabezpieczyło blacharkę przed korozją) podkładem oraz odpowiednio dobranym lakierem, w odcieniu znalezionym pod warstwą, naniesioną przez poprzedniego właściciela.
Oryginalnie Żaki w wersji "ubogiej" dostępne były w kolorach:
zielonym, wiśniowo-szarym, szarym lub, jak w moim przypadku, wiśniowym. Wersja ta miała również rafki malowane pod kolor nadwozia. Od tego czasu pomalowane elementy oczekują na czasy kiedy wszystkie elementy będą gotowe do złożenia.

W kolejnych latach zostały ocynkowane wszystkie śrubki, odnowione chromy oraz szprychy. Do zrobienia pozostała tylko mechanika, silnik, oraz wypolerowanie elementów takich jak manetki, bębny hamulcowe, kartery silnika.

Dla zainteresowanych historią tego dziwacznego motoroweru zapraszam na
stronę poświęconą polskim motocyklom .


Krzysztof Rajski



NIE KRADNIJ !!!
13 X 2004r. W ten sposób Żak dotarł do Bielska.
NIE KRADNIJ !!!
Przednia lampa jest nie oryginalna.
NIE KRADNIJ !!!
30 X 2004r.
NIE KRADNIJ !!!
Krok po kroku, śrubka po śrubce...
NIE KRADNIJ !!!
... Żak został rozebrany, a części skatalogowane.
NIE KRADNIJ !!!
NIE KRADNIJ !!!
Luty - marzec 2005r.
NIE KRADNIJ !!!

NIE KRADNIJ !!!
NIE KRADNIJ !!!
NIE KRADNIJ !!!
Tak przygotowany element można
zabezpieczyć antykorozyjnie.
NIE KRADNIJ !!!
NIE KRADNIJ !!!
Chromowane części oczekują na nontaż końcowy.


foto. Krzysztof Rajski





Copyright 2010-2012 - Rajsky
Wszystkie artykuły i fotografie są własnością strony www.bielskiesyreny.pl
Kopiowanie i rozpowszechnianie jest zabronione.