NIE KRADNIJ !!!
Bielskie Syreny.pl
NIE KRADNIJ !!!

Moja Kolekcja
Komar MR 232 '65







Komar 232 wyprodukowany został przez Zjednoczone Zakłady Rowerowe w Bydgoszczy w 1965 roku. Model ten produkowano od 1963-1969 roku. Wcześniejszymi wersjami były modele: 230 produkowany
w latach 1960-1962 oraz 231 produkowany w latach 1962-1963.
Motorower wyposażony jest w silniczek dwusuwowy o poj. 50 cm3 i osiąga prędkość 40km/h.

NIE KRADNIJ !!!
X 2004r. W ten sposób Komar przyjechał do Bielska.
NIE KRADNIJ !!!
NIE KRADNIJ !!!

NIE KRADNIJ !!!
Foto w dniu zakupu.
NIE KRADNIJ !!!

Motorek ten spotkałem na Konkursie Modeli Kartonowych w Porąbce we Wrześniu 2004 roku. Stał sobie wśród kilku motorowerków jako eksponat na wystawie toważyszącej konkursowi. Od tej chwili rozpocząłem poszukiwania jego właściciela. Z początku nie chciał ulec moim namowom dotyczących sprzedaży, ale w końcu się przełamał i pozostało tylko dopełnić transakcji. Dziś nie pamiętam daty zakupu (czy był to wrzesień, czy październik...), pamiętam tylko, że bardzo zmarzliśmy pakując nowy nabytek na bagażnik Syreny, na której przyjechał do Bielska. Do czasu, aż podjąłem decyzję o jego restauracji przestał sobie w suchej i ciepłej piwnicy.

NIE KRADNIJ !!!
1.02.2005r. Przed przystapieniem do prac.
NIE KRADNIJ !!!
Nieoryginalny gaźnik trzeba będzie wymienić.
NIE KRADNIJ !!!
Oryginalny napis KOMAR.
NIE KRADNIJ !!!
Licznik z wyłącznikiem zapłonu.
NIE KRADNIJ !!!
28.02.2005r. Po zdjęciu starej powłoki lakierniczej.
NIE KRADNIJ !!!
1.03.2005r. Resztki starego lakieru trzeba ...
NIE KRADNIJ !!!
... doczyscić szczotką drucianą.
NIE KRADNIJ !!!
1.03.2005r. Już w podkładzie.
NIE KRADNIJ !!!

NIE KRADNIJ !!!
7.03.2007r. Bak z charakterystycznym paskiem.

1.02.2005 roku Komar został rozebrany. Zanim z elementów blacharskich została zdjęta stara powłoka lakiernicza, dorobiono lakier według oryginalnych odcieni. Chromy zostały spakowane i czekały na czasy kiedy zyskają nową powłokę. Wszystkie śrubki oraz nakrętki zostały oczyszczone z rdzy, przegwintowane
i przygotowane do cynkowania.
W lutym i marcu 2005 roku z części blacharskich została zdjęta stara powłoka lakiernicza, a następnie
w profesjonalny sposób zabezpieczone antykorozyjnie :), w kolejnym etapie prac pomalowano je podkładem oraz lakierem akrylowym w technologii dwuwarstwowej (baza + klar). Na koniec elementy te zostały zabezpieczone przed uszkodzeniem i odłożone w bezpieczne miejsce do czasu złożenia ich w jedną całość. W tym miejscu chciałbym podziękować wszystkim, którzy choćby w najmniejszy sposób pomogli w uzyskaniu tak profesjonalnej powłoki lakierniczej :).
Na tym etapie prace renowacyjne zostały wstrzymane ponieważ priorytetem stała się Syrena 105 zwana "Bestią".

NIE KRADNIJ !!!
17.01.2008r. W takim stanie były koła.
NIE KRADNIJ !!!

W 2008 roku po trzech latach przerwy powróciłem do prac związanych z Komarkiem. Zaraz po nowym roku, na części pierwsze rozebrałem koła. Rafki poszły do chromowania, a ja zająłem się przygotowywaniem szprych i nypli. W pierwszej kolejności należało odrdzewić skorodowane elementy
i szlifować w specjalnie do tego wykonanym przyrządzie, aż znikną najmniejsze ślady wżerków. Szprychy wymagały również nowych gwintów - dopiero tak przygotowane mogłem ocynkować.
Nyple szprych po zdjęciu starej powłoki galwanicznej należało wyszlifować aby pozbyć się wszelkich niedokładności. Na tym etapie zostały poprawione gwinty. Dopiero tak przygotowane mogłem wypolerować i nałożyć nową powłokę z chromu. Dodam tylko, że w jednym kole motorowerka znajduje się 36 szprych. W miarę upływu czasu wykonane zostały chromy na pozostałych elementach Komara. Cały czas odrestaurowane części były segregowane w taki sposób, aby w przyszłości montaż nie nastręczał problemów.

NIE KRADNIJ !!!
21.01.2008r. Siedzenie - widoczne jedyne amortyzowanie.
NIE KRADNIJ !!!
19.04.2008r. Zardzewiałe szprychy.
NIE KRADNIJ !!!
10.03.2009r. Odnowione siedzenie gotowe do założenia.
NIE KRADNIJ !!!
10.03.2009r. Przednia lampa z nowiutkimi chromami.

Wiosną 2009 roku uznałem, że już najwyższy czas, aby piętrzące się poszczególne elementy połączyć
w jedną całość. Dzięki temu będę wiedział co zostało odrestaurowane, a jakie elementy jeszcze tego wymagają. Z racji braku garażu i takiego miejsca w mieszkaniu, w którym składanemu motorkowi
nie przeszkadzałoby codzienne życie, postanowiłem wykonać stelaż i składanie Komara przeprowadzić
na ścianie pokoju !!! Wedle powiedzenia "potrzeba matką wynalazków". Podstawowe części składowe zostały w końcu połączone i po tylu latach Komar mógł cieszyć oko :). Każdy element skręcony oryginalnymi śrubkami według katalogu części.

NIE KRADNIJ !!!
10.03.2009r. Podstawowe części składowe Komarka.
NIE KRADNIJ !!!

NIE KRADNIJ !!!
NIE KRADNIJ !!!
NIE KRADNIJ !!!
NIE KRADNIJ !!!
10.03.2009r. Komarek rośnie w oczach.
NIE KRADNIJ !!!
Wszystkie śrubki są oryginalne (widoczny napis BISPOL)
NIE KRADNIJ !!!
10.03.2009r. Przednie zawieszenie Komarka.

W kwietniu wypolerowałem tylny bęben hamulcowy co pozwoliło mi zapleść przygotowane szprychy
i złożyć koło.

NIE KRADNIJ !!!
7.06.2009r. Zestaw składowy tylnego koła.
NIE KRADNIJ !!!
7.06.2009r. Zaplatanie szprych.
NIE KRADNIJ !!!
NIE KRADNIJ !!!
NIE KRADNIJ !!!
7.06.2009r. Efekt końcowy.
NIE KRADNIJ !!!
NIE KRADNIJ !!!

Lipiec i sierpień 2009 roku upłynęła nad renowacją licznika kilometrów i przekładnią tego licznika. Zamontowałem również przednią lampę, tłumik oraz bateryjny sygnał dźwiękowy. We wrześniu wypolerowałem uchwyty mocujące klamki sprzęgła i hamulca przedniego. Silnik został rozebrany, a jego części składowe posegregowane i przygotowane do renowacji.

NIE KRADNIJ !!!
31.08.2009r. Z zamontowanym licznikiem.
NIE KRADNIJ !!!
31.08.2009r. Świeżo pochromowany tłumik.
NIE KRADNIJ !!!
9.09.2009r. oryginalne mocowanie klamki.
NIE KRADNIJ !!!
9.09.2009r.
NIE KRADNIJ !!!
15.09.2009r. Wypolerowane mocowania klamek.
NIE KRADNIJ !!!

NIE KRADNIJ !!!
15.09.2009r. Mechanizm zmiany biegów.
NIE KRADNIJ !!!
14.09.2009r. Silnik przed rozebraniem na części pierwsze.
NIE KRADNIJ !!!
09.2009r. Wnętrzności silnika S-38.

W październiku wypolerowałem przedni bęben hamulcowy. Za pomocą szczoteczki i proszku do prania zostały wyczyszczone manetki, pedały zosały ocynkowane i zyskały nowe kuleczki w łożyskach. Najważniejszym i najbardzej pracochłonnym elementem w 2009 roku było wyczyszczenie z wszelkich nierówności karterów i dekli silnika, a następnie wypolerowanie tych elementów. W 2009 roku pozyskałem wszystkie potrzebne części do regeneracji silnika.
W tym stanie prace zostały po raz kolejny przerwane na czas poszukiwania części do Syreny 101.

NIE KRADNIJ !!!
16.10.2009r. Przedni bęben po wyszlifowaniu ...
NIE KRADNIJ !!!
...wszystkich nierówności.
NIE KRADNIJ !!!
16.10.2009r. Teraz już tylko polerka.
NIE KRADNIJ !!!
20.10.2009r. Manetki przed i po wyczyszczeniu.
NIE KRADNIJ !!!
20.10.2009r. Przedni bęben po wypolerowaniu.
NIE KRADNIJ !!!

NIE KRADNIJ !!!
NIE KRADNIJ !!!
20.10.2009r. Pedały gotowe do założenia.
NIE KRADNIJ !!!

NIE KRADNIJ !!!
21.10.2009r. Silnik wyszlifowany i spasowany...
NIE KRADNIJ !!!
... czeka już tylko na wypolerowanie.
NIE KRADNIJ !!!

NIE KRADNIJ !!!
21.10.2009r. widać efekt polerki :)
NIE KRADNIJ !!!

NIE KRADNIJ !!!
NIE KRADNIJ !!!
NIE KRADNIJ !!!
Spasowany i wypolerowany silnik przygotowany do złożenia.

tekst & foto: Krzysztof Rajski





Copyright 2010-2012 - Rajsky
Wszystkie artykuły i fotografie są własnością strony www.bielskiesyreny.pl
Kopiowanie i rozpowszechnianie jest zabronione.