NIE KRADNIJ !!!
Bielskie Syreny.pl
NIE KRADNIJ !!!

od WSMu do FSMu






Witam wszystkich Syreniarzy !!!

Jest wiele wydawnictw oraz stron internetowych poświęconych Warszawskiej Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu, niestety o bielskiej Fabryce Samochodów Małolitrażowych i jej poprzedniczce Wytwórni Sprzętu Mechanicznego nie znalazłem nic oprócz zmianki w Wikipedii. :(:(
Odczułem duży niedosyt i głód informacji. Mieszkając w mieście, gdzie najpierw powstawało
"serce" poczciwej Skarpety, a następnie i ona sama, spotykając ludzi którzy pracowali na taśmie, czy w kooperujących firmach, postanowiłem wziąć sprawę w swoje ręce ! :):). Mało kto wie, a może pamięta, że w bielskiej WSM od samego początku produkcji Samochodu FSO Syrena produkowano "serce" pierwszego i niestety jedynego powojennego samochodu osobowego produkowanego seryjnie w naszym kraju.


NIE KRADNIJ !!!
Drewniany model
Syreny 105 B Bosto.
NIE KRADNIJ !!!
Konstruktorzy podczas pracy nad koncepcją
nowego samochodu.

Dział, który chcę Wam zaprezentować otrzymał nazwę "od WSM-u do FSM-u" . Jest on projektem autorskim i jedynym w swoim rodzaju, a będzie poświęcony temu zakładowi.
W tym dziale chciałbym pielęgnować pamięć o tym, co nasze - o Wytwórni Sprzętu Mechanicznego oraz późniejszej Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej.


NIE KRADNIJ !!!
W ten sposób powstawał pierwszy prototyp
Syreny BOSTO.
NIE KRADNIJ !!!
Konstruktorzy na tle pierwszej burty samochodu,
wykonanej z elementów konstrukcji furgonu Żuk A05/A06.

W prosty i wyczerpujący sposób chciałbym opisać losy tego zakładu. Informacje przeze mnie zdobyte chcę poprzeć artykułami, które ukazały się w ówczesnej prasie. W dziale znajdą się takie tematy jak historia zakładu, kooperanci, zdjęcia z produkcji i relacje ludzi, którzy tworzyli ten zakład i w nim pracowali, prototypy i konstruktorzy Ośrodka Badań Rozwojowych w Bielsku-Białej powołanego do życia w 1972 r. Będzie tu można zapoznać się z historią i anegdotami związanymi z powstaniem Syreny BOSTO (Bielski OSobowo- TOwarowy) opracowanej w Bielsku-Białej przez naszych konstruktorów, a zbudowanej dzięki wykwalifikowanej kadrze działu prototypów, a także z kalendarium, w którym będą przedstawione daty warte zapamiętania.

Tygodnik motoryzacyjny „MOTOR” ukazujący się od lat 50' ubiegłego wieku jest niczym Gal Anonim opisujący dzieje naszego państwa w czasach pierwszych Piastów. ”MOTOR” uczestniczył w najważniejszych chwilach naszej rodzimej motoryzacji. Towarzyszył narodzinom i pierwszym krokom jedynego polskiego samochodu osobowego, zaprojektowanego przez naszych konstruktorów i wykonanego rękami polskich robotników. Przeprowadzał testy drogowe kolejnych modernizowanych modeli, a 16 czerwca 1969 roku był świadkiem powstania 100 000 Syreny w żerańskiej fabryce. Był częstym gościem
w halach produkcyjnych, zarówno FSO jak i WSM czy późniejszej FSM. Stanowczym głosem domagał się gruntownej modernizacji samochodu, jednak ze względu na brak środków finansowych nie było to możliwe. Niewielkie zmiany jakie wprowadzano były wymuszone przepisami ruchu drogowego. Był także wielkim przeciwnikiem zapowiadanego zakończenia produkcji końcem lat 60’, którą przesuwano w czasie, gdyż popyt na Syreny ciągle się utrzymywał. Tygodnik ten jest dziś dla nas źródłem bezcennych informacji. Dzięki niemu możemy cofnąć się w czasie i poczuć atmosferę tamtych dni.

Wszelkiego rodzaju pytania, jak i sugestie, proszę przesyłać na adres krzys_rajski@yahoo.pl



Krzysztof Rajski


NIE KRADNIJ !!!
Model R-20 M

NIE KRADNIJ !!!
Mały samochód gaśniczy dla zakładowych
straży pożarnych.

Jeżeli pracowałeś kiedyś w fabryce lub ktoś z Twoich znajomych lub rodziny tam pracował
i chcesz podzielić się z nami swoimi wspomnieniami, posiadasz pamiątki dotyczące zakładu, zdjęcia z lat świetności "WSM"-"FSM" , Bielsko na starej fotografii. Napisz do mnie na adres krzys_rajski@yahoo.pl lub zadzwoń - 696 650 772.

Wierzę, że zdobyta wiedza i materiały pozwolą utworzyć salę pamięci w Muzeum Rozwoju Techniki okresu PRL poświęconą temu zakładowi.


NIE KRADNIJ !!!
Prototypy 104 B pierwszej serii.





Copyright 2010-2012 - Rajsky
Wszystkie artykuły i fotografie są własnością strony www.bielskiesyreny.pl
Kopiowanie i rozpowszechnianie jest zabronione.